Każda nowa strona www zaraz po napisaniu nie jest widoczna dla przeglądarek. Pozycjonowanie, czyli poprawa widoczności stron internetowych (SEO) pozwala na wskazanie treści, na jakie powinny one reagować. Proces ten wymaga jednak sporo czasu i wiedzy a jego efekty są zależne od wielu Czynników.
Pozycjonowanie a reklama
Poprawa pozycji i reklama mają z sobą wiele wspólnego. Ich zadaniem jest pokazanie naszego serwisu jak największej grupie odbiorców. Oraz określenie najbardziej trafnych fraz, na które przeglądarka powinna reagować. Na tym jednak kończą się podobieństwa. Pozycjonowanie sprawia, że strony wyświetlają się śród wyników organicznych (naturalnych) a jego efekt jest długotrwały. Pozycja strony utrzymuje się, dopóki inna strona nie osiągnie lepszego wyniku.
Pozwala ono także na wyświetlanie wizytówki firmy przy bezpośrednim wyszukiwaniu po jej nazwie lub mapy dojazdu.
Reklama może natomiast przybierać różne formy: wiadomości e-mail, płatne linki, reklamy na stronach partnerów itp.
Pierwsza metoda może jednak spowodować, że nasza domena trafi na listę spamerów a jej reputacja się pogorszy. Ostatecznie może to doprowadzić do sytuacji, w której wszystkie nasze wiadomości będą traktowane jako spam.
Google AdWords pozwala na wyświetlenie reklamy naszej strony przy wpisaniu określonej frazy w przeglądarce. Plusem tej metody jest to, że możemy dokładnie określić, jakie zapytania mają powodować wyświetlenie wskazanej strony. Jest to jednak licytacja i to na której pozycji (w reklamach) będziemy zależy między innymi od tego na ile wycenimy dane słowo. Każde kliknięcie jest płatne.
AdSense polega natomiast na wyświetlaniu naszego banera w reklamach, zamieszczanych na stronach partnerów serwisu Google.
Należy również pamiętać, że AdWords i AdSense nie mają wpływu na pozycjonowanie a klikanie w linki reklamowe nie wpływają na pozycję strony w przeglądarce. Należy również pamiętać, że gdy przestaniemy płacić nasze reklamy znikną.
Oby dwie metody wykorzystują również różnego rodzaju portale społecznościowe typu Facebook czy Twitter do promowania marki i zwiększenia ilości linków do naszego serwisu.
Podsumowywując. Trudno jednoznacznie stwierdzić którą metodę wybrać. Wszystko tutaj będzie zależeć od budżetu, jaki chcemy na to przeznaczyć. Jeśli jest on odpowiednio duży możemy wybrać oby dwie metody jednocześnie. Może to jednak obniżyć wartość pozycjonowania, ponieważ użytkownicy mogą częściej klikać reklamy niż linki organiczne. Jeśli jednak chcemy zaoszczędzić zalecamy wybranie samego pozycjonowania lub najpierw pozycjonowania a później reklam.